چند توصیه مهم برای خواب آرام شبانه هشدار سازمان هواشناسی درباره وقوع سیل در ۱۵ استان کشور (۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) از بایدها و نبایدهای زالودرمانی چه می‎‌دانید؟ نرخ باروری و موالید در کشور روند کاهشی دارد اهدای اعضای ۱۴۷ بیمار مرگ مغزی در غرب خراسان امتحانات دانش آموزان تا پایان هفته لغو شد (۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) فرونشست خودرو خاور در خیابان بابانظر مشهد+ تصویر (۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳)‌ چرا خانواده‌ها با اهدای اعضای بیمار مرگ مغزی مخالفت می‌کنند؟ سوءاستفاده از پروفایل افراد چه مجازاتی دارد؟ علت علمی بارش‌های شدید بهار امسال در مشهد و کشور چه بود؟ بازنشر گفتگوی شهرآرانیوز با سیدمحمدتقی میرحافظ، معلم کلاس اول رئیس جمهور | آقای معلم! «سید ابراهیم» هم به دانش‌آموزان شهیدت اضافه شد کلاهبرداری میلیاردی با صدای زنانه اجتماع دانشگاهیان مشهد در پی شهادت آیت الله رئیسی برگزار شد + ویدئو (۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) ویدئو | تصاویر جدید تلویزیون ترکیه از محل سقوط بالگرد حامل رئیس جمهور ایران و هیئت همراه هلاکت شرورِ مسلح و شهادت مأموران پلیس تهران بزرگ + تصاویر شهدا و فیلم بحران ها را هوشمندانه مدیریت کنیم پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی (دوشنبه، ٣١ اردیبهشت ١۴٠٣) | بارش مجدد باران از فردا
سرخط خبرها

شناسایی ۲ فرد مبتلا به سرخک در مشهد | آغاز واکسیناسیون ۶۵ ساله‌ها از هفته آینده

  • کد خبر: ۶۸۸۳۶
  • ۰۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۱
شناسایی ۲ فرد مبتلا به سرخک در مشهد | آغاز واکسیناسیون ۶۵ ساله‌ها از هفته آینده
معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد درباره شیوع سرخک در استان گفت: فقط ۲ ابتلا به سرخک در چند روز گذشته در مشهد شناسایی شده است که این افراد از اتباع بوده‌اند و واکسیناسیون آن‌ها همراه با اعضای خانواده و اطرافیان انجام شده که درمجموع ۱۶ واکسیناسیون سرخک انجام شده است.

جانقربان | شهرآرانیوز- معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد درباره شیوع سرخک در استان گفت: فقط ۲ ابتلا به سرخک در چند روز گذشته در مشهد شناسایی شده است که این افراد از اتباع بوده‌اند و واکسیناسیون آن‌ها همراه با اعضای خانواده و اطرافیان انجام شده که درمجموع ۱۶ واکسیناسیون سرخک انجام شده است.

دکتر مهدی قلیان اول خاطرنشان کرد: مرز‌های شرقی همیشه برای ما هشدار هستند و بیماری‌هایی مانند وبا، سرخک و فلج اطفال را به کشور منتقل می‌کنند که با واکسیناسیون گسترده، جای هیچ نگرانی وجود ندارد. خانواده‌ها نیز می‌توانند برای دریافت این واکسن با خیال راحت به پایگاه‌های بهداشتی که از مراکز واکسیناسیون کرونایی جداسازی شده‌اند، مراجعه کنند.


روند نزولی است

وی در ستاد استانی کرونا درباره روند کرونا در خراسان‌رضوی گفت: روند کرونا در هفته گذشته در خراسان‌رضوی نزولی، اما با شیب کند بوده است. در ۲۴ ساعت گذشته ۲۴۰ نفر بستری داشته‌ایم. همچنین براساس میانگین هفته‌ای، در هفته اول خرداد ۲۲۷ نفر، در هفته چهارم اردیبهشت ۲۳۸ نفر و در هفته سوم اردیبهشت ۲۶۵ نفر بستری ثبت شده است.

این مقام مسئول افزود: در شهر مشهد نیز روند بستری‌های کرونایی نزولی بوده است و ۱۷۴ نفر در هفته اول خرداد، ۱۸۴ نفر در هفته چهارم اردیبهشت و ۱۹۸ نفر در هفته سوم اردیبهشت بستری ثبت شده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: روند مرگ‌ومیر بیماران کرونایی نیز نزولی بوده و اکنون میانگین فوتی‌ها به‌صورت روزانه دورقمی و زیر عدد ۲۰ است و میانگین فوتی‌های استان در ۲ هفته گذشته ۱۵ نفر بوده است. تعداد بیماران سرپایی کرونایی نیز کاهش یافته است و حدود ۲۵ درصد از مجموع ۳۸۲۰ تست pcr مثبت بوده است. این عدد در اوایل اردیبهشت حدود ۳۳ درصد بوده است. همچنین این عدد در اسفند نیز به ۹ درصد رسید که با موج چهارم کرونا اوج گرفت. گفتنی است که هرچقدر میزان تست‌های انجام‌شده بیشتر باشد، غربالگری بهتری انجام خواهد شد و میزان بستری کاهش خواهد یافت.

میزان رعایت شیوه‌نامه‌ها در مشهد کم است

وی درباره میزان رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی نیز گفت: میزان رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی نیز در استان خراسان‌رضوی بیش از ۷۰ درصد است که با عدد مطلوب ۹۰ درصد فاصله زیادی دارد. متأسفانه میزان رعایت شیوه‌نامه‌ها در مشهد نیز بسیار کمتر است و حدود ۶۰ درصد در هفته گذشته گزارش شده است. در شهرستان‌های تابع این عدد ۸۱ درصد است و در مجموع همه دانشگاه‌های علوم‌پزشکی مشهد و ۱۵ شهرستان تابع، این عدد ۶۷ درصد ثبت شده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد خاطرنشان کرد: امیدواریم عادی‌انگاری بین مردم به وجود نیاید و استفاده از ماسک و رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی را کنار نگذارند. مردم باید همیشه و همه‌جا احساس کنند که کرونا هست و با آن باید زندگی کنند.

آغاز واکسیناسیون ۶۵ ساله‌ها

دکتر قلیان اول درباره پوشش واکسیناسیون نیز گفت: پوشش واکسیناسیون در دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد بیش از ۷۰ درصد است و ۵۸ درصد از گروه سنی ۷۰ ساله‌ها تاکنون واکسن دریافت کرده‌اند. از هفته آینده نیز واکسیناسیون افراد بالای ۶۵ سال آغاز خواهد شد.

وی درباره برخی شایعات درزمینه کیفیت واکسن‌ها گفت: تا ۶ خردادماه ۵۶ هزار و ۲۰۰ دز واکسن آسترازنکا به ما تحویل داده شده است که تلقیح آن انجام شده است. ما تولیدکننده واکسن نیستیم و براساس سهمیه‌ای که در اختیارمان قرار می‌گیرد واکسیناسیون می‌کنیم. اما آنچه مسلم است، این است که واکسن‌ها باهم تفاوتی ندارند و افراد مسن در دسترس‌ترین واکسن را در کوتاه‌ترین زمان باید دریافت کنند. درخواست می‌کنم که افراد نظر‌های غیرکارشناسی را کنار بگذارند و مانع واکسیناسیون سالمندان در گروه‌های اعلام‌شده نشوند. هنر واکسن این است که میزان مرگ‌ومیر‌ها را کاهش می‌دهد و تا امروز هیچ‌گونه عارضه‌ای از این واکسن ثبت نشده است.

این مقام مسئول درباره برخی علائم پیش از دریافت واکسن هشدار داد و گفت: چنان‌چه تب یا علائم سرماخوردگی دارید یا اینکه یکی از اطرافیان شما در ۲ هفته گذشته به کرونا مبتلا شده است، قبل از دریافت واکسن آن را با مسئول واکسیناسیون در میان بگذارید. همچنین کسانی که پیش از این به کرونا مبتلا شده‌اند، برای دریافت واکسن باید بین ۴ تا ۶ هفته از بهبودی آن‌ها گذشته باشد. همچنین واکسن، تست pcr را مثبت نمی‌کند و افراد ناقل به‌حساب نمی‌آیند و نیازی به قرنطینه پس از دریافت واکسن نیست.

وی درباره دریافت واکسن در گروه سنی دانش‌آموزان نیز گفت: واکسن‌هایی که ما استفاده می‌کنیم، شامل گروه سنی زیر ۱۸ سال نمی‌شود و توجه به این نکته ضروری است که کمترین آسیب کرونا به سنین پایین است. میانگین گروه سنی فوتی‌های کرونایی ۶۰ تا ۶۲ است و افرادی که در سنین پایین فوت کرده‌اند، دچار چاقی، چربی خون بالا، ناراحتی قلبی، دیابت یا یک بیماری زمینه‌ای خطرناک دیگر بوده‌اند.

دکتر قلیان اول افزود: بعد از خرداد که واکسیناسیون براساس گروه‌های سنی به پایان برسد، سراغ گروه افراد با بیماری‌های زمینه‌ای نیز خواهیم رفت و واکسیناسیون آن‌ها نیز انجام خواهد شد. دراین‌باره ما تابع اعلام ستاد ملی کرونا و ستاد ملی واکسیناسیون هستیم و نمی‌توانیم از آن تخطی کنیم. واکسیناسیون کرونایی افراد زیر ۶۰ سال در معرض خطر مانند گروه شغلی خاص یا بیماری‌های زمینه‌ای نیز انجام خواهد شد.


باشگاه‌ها و گیم‌نت‌ها تعطیل

وی درباره بازگشایی برخی اماکن ازجمله بوستان‌ها و تالار‌ها گفت: اکنون فضای عمومی بوستان‌ها قابل استفاده است و فقط استفاده از وسایل بازی و ورزشی ممنوع است. اینک تالارها، گیم‌نت‌ها و باشگاه‌های ورزشی نیز کاملا تعطیل‌اند. بیشترین تخلفات ثبت‌شده در زمینه رعایت‌نکردن شیوه‌نامه‌ها، در رتبه اول مربوط به گیم‌نت‌ها و در رتبه دوم مربوط به باشگاه‌های ورزشی است.

برخورد با کاندیدا‌های متخلف

معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد درباره تجمعات انتخاباتی نیز گفت: ما بیشتر نگران انتخابات ریاست‌جمهوری و تبلیغات نامزد‌های شورا‌های شهر و روستا هستیم و دغدغه تجمعات را داریم. چنان‌چه این‌ها مدیریت نشود، موج پنجم کرونا را به‌همراه خواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: شیوه‌نامه ستاد ملی کرونا دراین‌زمینه کاملا مشخص است و از فضا‌های روباز با ظرفیت یک‌سوم باید استفاده شود. چنان‌چه نماینده‌ای این موضوع را رعایت نکند، در حوزه کاندیدا‌های ریاست‌جمهوری با مسئول ستاد آن کاندیدا در استان مربوطه برخورد خواهد شد. درباره کاندیدا‌های شورای شهر و روستا نیز شخص کاندیدا و نماینده باید پاسخگو باشند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->